Visar inlägg med etikett nörd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett nörd. Visa alla inlägg

fredag 15 juli 2011

HPatDHpt2

Jag och Linda nördade som utlovat. Iklädd snygg skoluniform och Hufflepuffs elevhemsmärke gick jag dit. Linda var också skolklädd, men Slytherinare. Folk kollade lite när vi gick, men väl på biografen var det fler utklädda så då stack vi inte ut så mycket.

På visningen av del 1, som vi var på innan, var det inte så många som var utklädda, fler kom till självaste premiären. Flera dödsätare och Bellatrix var där. Såg en väldigt fin professor Trelawney med tillhörande spåkula. Hon var nog den jag tyckte var finast. Givetvis var det även många skoluniformer där.

Snygga Linda var glad med popcorn.

Snygg, eller hur?

Jag var inte lika snygg, men glad ändå.

Film: Harry Potter och Dödsrelikerna, del två

I tisdagsnatt var jag på premiären till den åttonde och sista filmen i HP-serien. Jag gillar egentligen inte filmerna, men den här var faktiskt bra. Väldigt bra, tycker jag nog till och med. Jag blev förvånad. Jag ska inte avslöja något för den som inte har sett den än, så jag kommer inte skriva jättemycket.

De blandar sorg, vemod och förfäran med kärlek, vänskap och mod. Även ett och annat skratt får man till, främst då framlockat av Rons (Rupert Grints) vältajmade repliker. Michael Gambon överraskade med att äntligen förstå hur Albus Dumbledore bör spelas och gjorde ett värdigt sista framträdande som denne vise man, vilket jag uppskattade.

För den som har läst och älskat boken så finns det givetvis saker som har ändrats, men det är okej. De gör det faktiskt bra och de allra flesta ändringar kan jag (faktiskt) förstå. Även om det givetvis finns saker som jag grämer mig över att de ändrat eller inte haft med.

Har du gillat de tidigare filmerna så kommer du nog älska den här. Gillade du inte de tidigare filmerna så kan du ändå gilla den här, för den var överraskande bra och ett värdigt slut på filmatiseringen av en helt magisk serie.

Valde en bild på Snape (bra spelad av Alan Rickman) då jag fortfarande inte är särskilt förtjust i Daniel Radcliffe (Som spelar Harry sådär. Skådespelet har blivit bättre, men gillar honom ändå inte som Harry.)

måndag 11 juli 2011

Imorgon smäller det!

Jag inser att jag inte har nördat så mycket som jag faktiskt kan och vill. Nu ska jag göra det.

Den bästa fandomen i hela världen är Harry Potters. Så vansinnigt jäkla bra! Jag älskar den! Jag älskar Harry! Eller inte Harry som karaktär som har rädda-världen-mani och tror att han måste göra allt själv, utan hela den magiska världen.

Imorgon så visas sista filmen på bio. Premiär vid midnatt. Jag ska dit. Jag och Linda. Och Tomas. Men Tomas är nog inte ens hälften så taggad som jag är. Nej, det tror jag inte för jag har redan börjat få en adrenalinkick... Och jag tycker egentligen inte ens om filmerna! Men det är liksom så att jag måste få nörda. En sista gång, för det kommer inga fler böcker och inga fler filmer. Jag dör lite grann inombords när jag tänker på det. Egentligen borde jag nörda fullt ut, men jag har inte tid och råd att fixa. Det får bli skoluniform. Skrev ut mitt elevhemsmärke, men skrivaren var tydligen inte färgskrivare. Dammit! Jag måste ju ha färg! Har köpt en ny, ursnygg kjol på myrorna. Den är svart och veckad precis som det ska vara. Slips har jag bara helsvart. Men enligt böckerna så syns inte elevhemmen på eleverna så det tolkar jag som att alla har svarta slipsar istället för de färgade som de har i filmerna.

Läste att Blaise Zabini dör istället för Vincent Crabbe. Skådespelaren för Crabbe hade tydligen åkt fast för narkotikainnehav. Cheers, mate! Sådär förebild för barn. Inte för att Crabbe är särskilt bra förebild heller. Försöker döda självaste the Boy Who Lived. Att han har mage! Tydligen har ju Voldie mage också. Men Crabbe borde förstå att misslyckas Voldie femton ggr så borde inte han lyckas heller. Aa, det var ju inte det jag skulle skriva om. Skulle bara konstatera att Zabini försöker döda Harry. I böckerna bryr sig hr Zabini väldigt lite om kriget och allt det där... Hmm... Säkert fler saker de ändrar på.

Men det är sista filmen och jag ska nörda och säkert gråta en skvätt eller två bara för att!

Här är jag från min bästa nörddag, 20 juli, 2007. Boksläppet av Harry Potter and the Deathly Hallows.

torsdag 5 maj 2011

Om Harry Potter

Nu har jag skrivit om hästar och katter, men jag gör faktiskt mer än att rida och klappa katter. Jag är ett stort fan till Harry Potter. Eller inte personen Harry, utan böckerna om personen. Själva karaktären har jag egentligen inte jättemycket till övers för. Han har lite för mycket rädda världen-komplex. Men böckerna är ändå hur bra som helst. Alla borde läsa dem och avguda dem.

En gång för längesedan (20 juli 2007) var jag i Gamla stan i Stockholm och väntade på att den sjunde och sista boken skulle släppas. Jag var där i flera timmar och var vaken 36 timmar. Det var den bästa dagen i mitt liv! Det var så nördigt och så underbart. Jag tror nästan jag får kopiera från min förra blogg där jag har detta nedskrivet. En annan gång.

Hur som helst så är Harry Potter-böckerna bäst. Filmerna däremot kan kvitta.