Visar inlägg med etikett skola. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skola. Visa alla inlägg

måndag 29 augusti 2011

Nu har vi kommit väldigt långt med allt. Igår kom både mina och Antons föräldrar till oss och jobbade. Pappa hade med motorsågen och kapade med glädje ned två träd som har stått lite ivägen framför ladan. Anton och hans pappa höll på i stallet hela dagen och fick upp pålar och sånt så nu är det inte jättemycket kvar. De 18 ton grus vi beställde räckte dock inte så mer grus ska in dit. Jag trodde faktiskt aldrig den där högen skulle försvinna.

Alla stolpar till hagen är numera nedslagna och jag har dessutom satt i isolatorer i de allra flesta. På något ställe saknas grindisolatorer, men det blev mörkt igår kväll när jag höll på. Hästarna kommer om en vecka, om allt går som planerat. Eller inte alla hästar. Tessan och den inackorderade ska komma då, i Elmas stall har de fått kvarka (smittsam sjukdom) så hon får inte komma förrän tidigast i slutet av september. Jättetråkigt att det blev så, men känns ju bättre att sjukdomen upptäcktes nu än att hon skulle komma och smitta de andra två hästarna hos oss.

Sitter nu i skolan, för skolan har faktiskt också börjat igen. Det går bra att åka buss faktiskt. Får väl se hur det går i vinter när man får stå och frysa på busshållplatsen...

torsdag 7 juli 2011

Sommarlov!

Äntligen har jag sommarlov! Är så skönt att vara ledig och inte behöva tänka på skolarbete i hela sex veckor!

På schemat idag står ridning, handla kattmat, tvättning och övning inför gudstjänst på söndag. Känner mig dock sådär peppad inför gudstjänsten...

Skolåret avslutades igår med Göteborgsresa. Först studiebesök på Sahlgrenska och sen guidad tur på Medicinhistoriska museet. Efter det mötte Anton upp oss och vi åkte iväg till Liseberg där det blev galet mycket åkande. Väldigt roligt! Helt underbar sista dag för läsåret.

lördag 2 juli 2011

Igår var jag ute och dansade tillsammans med Anna, Jenny och Annika. Det var väldigt roligt faktiskt. Jag var lite nervös innan för det var flera år sedan jag var ute sist, men jag överlevde ändå. Jag kom hem vid två och då ville jag ju helst bara sova, men Ceasar hade andra tankar. Jag vet inte vad han håller på med, men han har börjat jama som en galning på nätterna. Verkligen uttröttande. Somnade väl inte förrän vid halv fyra p.g.a. oväsendet...

Anton skulle jobba idag och tyckte vi skulle äta frukost tillsammans så då fick jag snällt pallra mig upp vid tio. Hade tänkt åka till stallet nu, men vet inte om jag orkar köra bil, är rädd att jag skulle somna. Får se om jag åker senare, om jag sovit en stund.

Nästa vecka är den sista i skolan för den här terminen. Känns så otroligt skönt. Mindre kul är det att vi har något slags muntligt prov på en hel bok som heter något så roligt som Svenska skrivregler. Till detta ska vi göra sju papper fulla med frågor. Mer än så vet jag faktiskt inte. Man ska tydligen svara på frågor med hjälp av boken och sina anteckningar. Får väl se hur det går...

söndag 26 juni 2011

Nu har jag två veckor kvar i skolan, och fem veckor kvar tills vi flyttar. Jag längtar nästan ihjäl mig. Igår hörde vi rykten om att en bekant till Antons föräldrar ville ha stallplats så möjligheten finns att vi kanske hyr ut en plats åt den här personen. Det var dock bara väldigt löst prat så vi får väl se om det blir något. Vi diskuterade stallbygget igår kväll med Antons pappa. Jag och Anton stressar och Anders tar ned oss på jorden och stöttar oss. Känns bra att få hjälp av honom, annars vet jag inte hur det skulle gå.

I skolan har jag bara två saker kvar att göra. Båda är till nästa vecka. På måndagen har vi något slags muntlig redovisning/förhör om den otroligt roliga boken Svenska skrivregler. För att plugga till detta har vi fått 7 A4 med frågor på. Kul. Eller inte. Jag har gjort ett av papprena så jag har lite att ta igen men det är så tråkigt.

Till på tisdagen ska jag ha läst Fried Green Tomatoes at Whistle Stop Cafe. Jag vet att jag såg filmen (Stekta gröna tomater) flera gånger när jag var yngre, men antingen skiljer sig boken lite från filmen eller så minns jag inte filmen korrekt. Skulle vara intressant att se filmen när jag har läst boken för att se vad som skiljer sig. Boken är helt okej, har inte kommit så jättelångt eftersom det ju finns så mycket annat intressant att läsa (Harry Potter fanfiction, t.ex.) Nu har jag dock bestämt mig att inte läsa något annat än den boken så nu har jag kommit en bra bit. Gäller ju bara att vara disiplinerad; inte direkt en egenskap som vanligtvis förknippas med mig.

lördag 28 maj 2011

Nu ligger jag äntligen i fas med skolarbetet igen. Det känns skönt. Gjorde klart de arbeten jag legat efter med igår och skickade in det sista idag.

Jag var ovanligt produktiv med temaarbetet som vi hade. Lämnade in den sista inlämningsuppgiften i måndags, trots att vi egentligen har till imorgon på oss. Såg nu att även läraren har varit produktiv och hade betygsatt mitt arbete. Fick vg! Blev jätteglad över det då jag har problem med att reflektera och för att få vg i psykologi måste man ju göra just det. Tydligen tycker i alla fall läraren att jag kan det. Det där ensamma vg:et gör nog inte mycket för mitt slutbetyg, men är nöjd ändå. Visar att jag kanske inte är riktigt så kass på att reflektera som jag tror och som en av våra lärare vill få oss att tro.

tisdag 10 maj 2011

Duktigt av mig

Hittills idag har jag varit väldigt duktig, om jag får säga det själv och det tycker jag nog ändå att jag är berättigad till eftersom det här är min blogg. Jag har suttit i drygt tre timmar med skolarbetet med bara några korta pauser för att sträcka på mig. Jag måste erkänna att jag vanligtvis inte är en av världens mest diciplinerade studenter, men det har gått bra. En fördel är ju att jag tycker det är intressant att läsa om sjukdomar och powerpoint är ju också roligt. Idag får det dock räcka med den delen och efter att jag har ätit ska jag försöka ta reda på hur människor upplever sin infektionssjukdom, hur de blir behandlade osv. Inte riktigt lika intressant enligt mig eftersom man måste tolka en massa då. Jag föredrar fakta.

måndag 9 maj 2011

Temaveckor

I två veckor har vi nu temaveckor. Vi ska göra om infektionssjukdomar och i den mån det går, om samma sjukdom. Jag har valt att göra om tuberkulos. Hittills vet jag väldigt lite om den så det blir intressant.

Jag har verkligen tänkt ta itu med arbetet så snabbt som möjligt så jag slipper bli så stressad. Vi får se hur det går imorgon.

måndag 25 april 2011

Längtan till sommarlovet

Just nu pluggar jag som sagt till medicinsk sekreterare. Jag var ute på praktik för bara två veckor sedan och jag vill verkligen jobba som det, men jag känner mig så vansinnigt trött på skolan just nu. Sommarlovet är alldeles för långt borta. Det skulle jag tycka även om vi vore normala och slutade i juni, men vi är onormala så vi går ända in i juli och så bara sex veckors lov sen tillbaka igen. Jag ska i alla fall vara ledig då och det längtar jag till.

Det jag också längtar till är att faktiskt vara ledig när man är ledig. Det vore så vansinnigt skönt att känna att det inte finns något man kan göra. För hur många är det egentligen som går och funderar på sitt jobb när man är ledig?

Och så stör det mig att lärarna inte lär ut på det sätt jag skulle föredra. Hur smart är det att inte ha genomgång när eleverna säger att de inte fattar och provet är en vecka bort? Och hur smart är det att låta eleverna lära ut grammatik till varandra? Ojämn nivå, eller vad blir det då?

Suck.

lördag 23 april 2011

Vem är jag?

Jag är då Jennifer, på internet mer känd som Hepzheba. För frågar du i rätt krets så är jag känd. (En krets på kanske tre-fyra personer...) Egentligen heter jag då Jennifer och det är ett namn jag är relativt nöjd med, inte minst p.g.a. dess besläktning med Skottland.

Jag bor i Skövde med min pojkvän, mina två katter Sindy och Ceasar och mina fiskar. Akvariet kämpar jag med att hålla i bra skick och efter nästan ett år som akvarist så har jag lyckats! Någon gång kanske jag berättar mer om detta. Mina katter kommer troligtvis också omnämnas då och då. Jag är dessutom medryttare åt en häst som kallas Tessan. Hon är minst lika blond som jag och nästan lika envis. Jag tycker vi passar väldigt bra ihop.

Jag läser till medicinsk sekreterare och jag föredrar att skriva rättstavat och korrekt. För mig är detta inte detsamma som att det tar lång tid att skriva. Jag måste erkänna att jag inte heller skriver med enbart pekfingrarna då det i vår utbildning ingår att man ska lära sig skriva med alla fingrar. Ytterst smidigt (även om jag inte alltid har rätt fingerkombination, kanske).

Mitt motto här i livet är "Allt du vill att andra ska göra för dig det ska du också göra för dem" vilket i praktiken innebär att jag inte gör eller säger saker som jag vet skulle såra mig. Jag tycker dessutom också att man kommer mycket längre på att vara trevlig, även om jag egentligen är något bitter.

Ja, det var lite om mig. Återkommer!