måndag 3 oktober 2011

Praktik på akuten

Idag började jag min praktik. Sex veckor ska jag vara på akuten. Det verkar väldigt roligt där roliga människor och roliga arbetsuppgifter. Dessvärre lyckades jag med bedriften att skada högra ringfingret igår -- det är med 80 procents säkerhet inte brutet - när jag var ute och red. Satt och tittade på de gula löven som singlade ned. Tessan gick långsamt och tittade också på de gula löven. Tills ett av löven attackerade henne - jag antar att det var det som hände. Hon tvärvände och jag vet inte om jag fastnade i tygeln, men det gjorde i alla fall vansinnigt ont i fingret.

Idag är fingret svullet, lite blålila och gör fortfarande ont. Lagom kul att komma till praktikplats och inte kunna skriva ordentligt när det är det jobbet till stor del går ut på. Min handledare tyckte att mitt utlåtande "jag tror inte att det är så farligt" inte var särskilt pålitligt och släpade med mig till en av ortopederna där. Han sa att han var 80 procent säker på att det inte var brutet - för helt säker kunde man aldrig vara. Om det inte blir bättre inom en vecka skulle jag skickas till röntgen. Får jag skriva remissen själv då? Att jag hade blivit skadad i samband med ridning verkade varken ortopedsyrrorna eller läkarna förvånade över. Jag fick känslan av att jag inte var den första de hade haft där som blivit skadad i närheten av hästar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar