onsdag 27 april 2011

Jakten på katten, del 1

Jag är uppvuxen med katter och för mig var det en självklarhet att jag skulle ha katt när jag flyttade hemifrån. Min sambo som dock är hundmänniska och knappt klappat en katt förrän han kom hem till mina föräldrar (där jag då bodde) var inte lika övertygad om att en katt var en bra idé. Här är första delen av berättelsen om hur det gick för mig i min jakt på katt.

Vi flyttade ihop i januari 2010 och under sommaren ledde jag en enveten kampanj om att skaffa katt. En av de första katterna jag föll för i en annons på blocket var en rödtabby. På bild syntes även hans systrar och en av dessa var väldigt söta, tyckte jag. Men vi skulle ju bara ha en katt och jag ville bestämt ha en röd så jag mejlade annonsören.

Rödtabbyhanen, 9 veckor

















Den sköldpaddsfärgade honan, 9 veckor



















Efter lång tid fick jag svar och åkte för att titta på dessa små lurvbollar. De var då 9 veckor gamla och så söta. Den röda tabbyn var inte så intresserad av mig. Den sköldpaddsfärgade honan fick jag dock genast kontakt med och jag åkte därifrån med vetskapen om att jag bara skulle få en av dem. Om jag inte skulle lyckas övertala sambon om annat...

Jag åkte och hälsade på en annan rödtabby hane också, men han var skygg och inte alls vad jag ville ha egentligen. Att han var skygg berodde ju på att han inte var van vid människor, men jag tyckte att sambons första katt skulle bli en gosig, inte en skygg som man fick kämpa med.

Samtidigt så visste jag att jag inte hade hur lång tid på mig som helst att svara på om jag ville ha någon av de andra små lurvbollarna. Jag ville ju så gärna ha en röd katt! Men jag blev ju så kär i honan!

Hur skulle det hela sluta? Forsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar