tisdag 10 maj 2011

Deltävling 1 ESC

Ja, nu sitter jag här framför tv:n och tittar. Jag är inte särskilt intresserad i år, men tänkte kommentera lite ändå.

Polen - Jestem: Slog på tv:n rakt in i den här låten. Lättklädd tjej som sjunger falskt och inte är ett dugg sexig, oavsett vad hon själv tror.

Norge - Haba haba: Glad tjej med utstrålning, men kass text. Enligt mig (och säkert många svenskar med mig) ska ett ESC-bidrag ha en melodi som fastnar. Men för mig bör texten gärna bestå av mer än haba. Och refrängen får gärna vara liiite mer omväxlande.

Albanien - Feel the passion: Tänk om hon kunde göra upp med scenshowen med sin röst. Det kan hon inte. Inte kan hon engelska heller.

Armenien - Boom boom: Söt tjej, men jag skulle må bättre om hon var tyst. Refrängen är bäst hittills, men det känns som om de har glömt ett eller sju instrument. Det saknas liksom något.

Turkiet - Live it up: Turkiet satsar i år igen på ett rockband. Inte alls bra i år dock. Läskiga tjejer i runda burar och en medelålders man, troligtvis med 40-års kris, som sångare. Soundet påminner lite lätt om Bon Jovi's bara det att det bandet skulle korsfästa mig om de visste att jag jämförde dem...

Serbien - Čaroban: Ännu en tjej. Epilepsishow i rosa och gult. Hon kan dock sjunga någorlunda. Eller i alla fall till sista tonen. Något

Ryssland - Get you: I filmen "Hitta Nemo" pratar fiskarna valspråk. Jag tror att det är vad det förlorade medlem av T-birds försöker sig på i början. Någon sa att Erik Saade var en blek kopia av denne man, men jag vill säga att det är tvärtom för det här var betydligt blekare än Erik Saade nog någonsin kommer bli (och detta utan att jag ens är särskilt förtjust i mr Saade).

Schweiz - In love for a while: Fint gitarrspel. Melodin fastnade lite, men man bör ha en sångerska med utstrålning och kunna sjunga. Jag tror hon sjunger på engelska, p.g.a. titeln, men vad hon sjunger har jag ingen aning om.

Georgien - One more day: Enligt kommentatorn är genren rap/skrik/skrammel och jag antar att han har rätt. Det är nog inte en av mina favoritgenrer. Den tidigare sångerskan blev sparkad för hon inte höll internationell klass. Jag kan inte låta bli att undra hur kass hon var då.

Finland - Da da dam: Ballad sjungen av kille som ackompanjerar sig själv på gitarr. Bra utstrålning. Bäst hittills, tycker jag, även om jag hade önskat att han inte sjöng riktigt så nasalt.

Malta - One life: Discopop. Jag satt och väntade på refrängen de byggde upp till, den kom inte utan ersattes av en annan. Synd, med en bra refräng hade låten lyft rejält.

San Marino - Stand by: Tråkig ballad. Men med så litet land har man kanske inte mycket att välja på.

Kroatien - Celebrate: Lång tjej med långt blont hår dock utan sångröst. Inte heller verkar kören kunna sjunga. Hemskt.

Island - Coming home: Klämkäckt band och klämkäck låt. Dock gick det utför efter första tonen.

Ungern - What about my dreams?: Blå show. Sen kom Anton hem och vi var tvungna att släcka en brand i cigarettfimplådan (eller vad det nu heter).

Portugal - Luta é algeria: Skulle nog passa i en revy. Väldigt mycket färg. Inte så värst bra dock.

Litauen - C'est ma vie: Äntligen någon som kan sjunga. Dock något tråkig ballad.

Azerbajdzjan - Running scared: (Vill påpeka att jag endast fick en bokstav fel när jag försökte stava utan att kolla upp...) Popballad. Inte heldålig, men mer än så kan jag nog inte säga.

Grekland - Watch my dance: Det här var nog en av de sämsta rapparna jag hört. Sångaren som sjunger i refrängen kan dock sjunga, saknar dock lite kraft i musiken.


Tio av dem ska gå vidare. Det är väl bara att välja de bästa av de sämsta, antar jag. Nu har jag i alla fall sagt mitt.

1 kommentar:

  1. Jag är inte heller så intresserad iår, har lyssnat lite smått men allt verkar så dåligt.. Sen har vi ju ett RIKTIGT jävla pinsamt bidrag från Sverige.. Jag skäms som faan asså X)

    Brukar vara jätteengagerad i Eurovision och lyssna på alla låtar innan tävlingarna ens börjat, men iår blev man inte lika peppad tyvärr :/

    SvaraRadera