tisdag 26 april 2011

Hästen Tessan

Jag skulle ju berätta lite mer om Tessan, hästen jag rider. Hon heter egentligen Litesse och är fux med ljus man, jag brukar säga att hon är blond (i dubbel bemärkelse). Hon är snart 18 år enligt pappret, men det är något hon själv inte vet om, jag tror att hon är övertygad om att hon inte är en dag över fyra år.

Jag hittade henne som en slump på blocket då hennes ägare Linda ville ha en medryttare till Tessan. Från början var det en till tjej som red så då turades vi om att rida och mocka, men numera är jag själv på den posten och jag tycker det fungerar väldigt bra även om jag vissa veckor inte hinner rida riktigt så mycket som jag skulle vilja.

Tessan tycker om att rida ut i skogen, men det ska gärna vara på hennes villkor. Hon vill antingen strosa runt i skogen och titta på blommor eller vad det nu är hon kan finna så intressant; eller så vill hon springa fortfortfort. Inga mellanting och gärna inte i någon som helst fin form. Jag tror dock att jag är unset envisare så jag vinner oftast och börjar (efter ett år) nu få henne att kunna gå fint. Fast i skogen vill hon inte gå fint där vill hon bara titta på annat.

Tessan har inget emot stora, högljudda traktorer, trimmade mopeder eller andra motorfordon, däremot kan det vara otroligt läskigt med stenar - vem vet vad som finns bakom dem? - och ensilagebalar - det måste ju finnas en anledning till att de kallas ufoägg, eller hur?

Trots Tessans små egenheter så tycker jag väldigt mycket om henne och jag är så glad att jag har stallet att åka till, annars vet jag inte vad jag skulle göra när sambon jobbar så mycket.


Tessan sommaren -10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar