måndag 19 september 2011

Att vara vegetarian

Sommaren innan jag fyllde tolv, fyller i september, bestämde jag mig för att bli vegetarian. Då visste jag inte alls mycket om vad man skulle äta, jag ville bara inte äta kött för jag ville inte äta djuren. I början (kanske ett halvår) åt jag även fisk. De vuxna som hörde detta tyckte att det var bra för om man inte åt fisk så fick man massa problem som vegetarian. För övrigt är det väldigt svårt att vara vegetarian, man måste hela tiden se till att man får i sig tillräckligt med vitaminer och annat nödvändigt. Varje måltid måste vägas noggrant... Nej, så är det inte och försöker någon (oftast köttätare, enligt min erfarenhet) säga det så stämmer det inte. Det kan säkert vara svårt för vissa människor, kanske har de kroppen problem att ta upp näringen? Vad vet jag. Jag vet bara att jag inte har haft några problem sedan jag blev vegetarian för elva år sedan.

Under min vegetariska uppväxt gjorde jag ofta mat tillsammans med min mamma. Vi lagade likadana rätter, men jag bytte ut köttet mot quorn eller soja. Det är inte svårt. Många har problem när de ska bjuda någon som är vegetarian på mat, men det är egentligen bara att byta ut köttet mot något annat protein.

Det största problemet med att vara vegetarian är dock inte att folk inte tror att man får i sig tillräckligt eller att man inte får någon mat när man blir bortbjuden (har dock aldrig hänt mig) utan att det på vissa matställen är dåligt med vegetariska alternativ. Ett säkert kort är asiatiskt eller pizzerior, men förutom det är det snålt på alternativ. En gång när jag och Anton firade årsdag var vi ute och åt, jag var överlycklig över att det fanns inte bara ett utan fyra vegetariska alternativ! Det visade sig dock att det som utgjorde proteinkällan i tre av alternativen var slut...

Jag tycker det är tråkigt att om det finns vegetariskt så finns det bara ett alternativ, medan det till kött finns hur många som helst. Jag önskar att restaurangerna lade ned lite energi på de vegetariska rätterna för jag tror nog att de kan komma på i alla fall mer än en rätt till oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar