måndag 2 maj 2011

Jakten på katten, del 2

Del 1

Detta hade hänt: Jag hade varit och hälsat på två underbara små katter: en rödtabbyhane och en sköldpaddsfärgad hona. I flera år hade jag velat ha en röd katt, men jag blev så förälskad i honan. Sambon hade bestämt sagt att vi bara skulle ha en katt. Vad skulle jag ta mig till?

När jag var och hälsade på dessa små kissar så var de ju då 9 veckor gamla och jag skulle inte behöva hämta dem förrän de var 13 veckor eftersom jag jobbade på annan ort då. Jag visste ändå att tiden var knapp om ingen annan skulle hinna före och jag inledde kampen för de katter jag så gärna ville ha.

Det sägs ju att i krig och kärlek är allt tillåtet, och jag gjorde allt av kärlek till mina katter som min sambo inte ännu hade förstått hörde samman med mig. Jag använde alla knep jag kunde komma på: "en ensam katt skulle bli jobbigare än två som kunde leka tillsammans"; "jag tar fullt ansvar för katterna, du behöver inte göra någonting!"; det något desperata: "tänk så söta och lurviga de är!" samt det väldigt desperata sagt med tårar i ögonen och gråten i halsen: "Jag dör om jag inte får dem!"

Jag vet inte vilket argument som fick sambon på fall, men efter en knapp vecka kunde jag meddela de förra ägarna att de två, små, söta katterna skulle få följa med mig hem i slutet av augusti. Ingen var lyckligare än jag!

Men vad skulle de heta? Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar