tisdag 10 maj 2011

Fiskarna i karet

För lite mer än ett år sedan köpte vi vårt första akvarium. Det var ett litet på 42 liter och vi visste ingenting. Jag hade aldrig haft fiskar, men Anton sa att det inte var så svårt. Vi köpte alldeles för många och för stora fiskar till det akvariet, men vi visste inte bättre. Alla utom en dog över sommaren. Den lilla zebrafisk som fortfarande lever är hos Antons syster med andra zebrafiskar och mår bra.

På sommaren läste jag väldigt mycket om fiskarna och kom att inse att vi nog behövde ett större akvarium, ju större akvarium desto lättare är det. Jag började titta på blocket och hittade ett 200 liters med tillhörande svart möbel. Jättefint, tyckte jag då och tycker jag fortfarande.

Väl hemma med akvariet började vi tappa i vatten och så. Bara det att vattnet blev grönt. Jag läste på internet och täckte över akvariet med en filt: total mörkerläggning borde hjälpa. Men icke! Jag köpte ny, större pump, men inte heller det hjälpte. Inget jag gjorde hjälpte. Det var först i år i februari (efter ett halvår med grönt vatten!) som vattnet började klarna. Vad vi gjorde rätt då vet jag inte. Vi köpte växtnäring i alla fall och kanske var det det som hjälpte, men säker är jag inte.

Nu har vi i alla fall ett fint akvarium med klart vatten. De fiskar som bor där är 2 ancistrusmalar, 5 metallpansarmalar, 20 kardinaltetror, 1 kampfiskhane och 4 guppy + yngel.

Alla andra med guppys får yngel hela tiden och innan jag köpte guppysarna så var jag också rädd för det, men det verkar inte vara något problem hos mig. Jag hade åtta yngel i en yngelkasse fram tills igår då jag tyckte att de varit där tillräckligt länge. Dessutom började de dö och jag hade ingen lust att plocka små döda yngel. Bättre att de större fiskarna får äta upp de döda ynglen. Nu är de i alla fall ute i stora akvariet. Kamphannen verkar ha bestämt sig för att äta upp varenda en av dem. Han verkar dock vara lite för klumpig för det och det ser nästan ut som om ynglen retar honom: de simmar nära och så när han försöker ta dem simmar de snabbt därifrån. Kamphannen är varken snabb eller smidig, stackarn. Men jag ser gärna att i alla fall några yngel växer upp och blir fina fiskar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar