måndag 2 maj 2011

Jakten på katten, del 3

Del 1 Del 2

Detta hade hänt: Jag hade lyckats övertala min sambo om att få (köpa) två små söta katter istället för en. En sköldpaddsfärgad hona och en rödtabbyhane. Men vad skulle vi egentligen döpa katterna till?

I mitt sökande efter kattannonser på internet hade jag fastnat väldigt för sköldpaddsfärgad och tänkt att om jag någonsin skulle köpa en sköldpadda så skulle hon heta Sindy. Nu stod jag helt plötsligt där och skulle bli ägare till just en sån katt. Att hon skulle heta Sindy var för mig självklart. Tills det att jag pratade med sambon och han bara rynkade på näsan åt mig. Att jag hade tänkt på det namnet hela sommaren visste han ju inte, han avfärdade det direkt. Vad skulle hon nu heta?

Och vad skulle hanen heta?
"Måns?" föreslog jag.
Sambon ryckte på axlarna och såg lite tveksam ut.
"Då kan ju folk få för sig att vi gillar Måns Zelmerlöw," sa han.
"Men det gör vi ju!" påpekade jag.

Vi bollade namn fram och tillbaka, men inga kändes riktigt rätt. Min kattokiga syster - ja, man får säga att en person är kattokig när den har fyra egna katter - sms:ade förslag på förslag. Hon tyckte att katterna skulle heta något på samma bokstav. Hon föreslog bl.a. Måns och Maja, men Maja hette sambons systers familjs katt så det kunde inte vår heta. Och vi ville ju inte heller att någon skulle veta att vi gillade Måns Zelmerlöw.

Dagen kom allt närmre och vi insåg att några namn skulle vi nog inte kunna komma på. Katt 1 och katt 2 fick det bli. Eller så fick vi se vad vi kände när vi träffade dem. Mamma och pappa döpte ju faktiskt inte sin senaste katt förrän efter en dryg vecka: efter att ha kallat honom både Olsson (efter en viss trestegshoppande Christian) och Zlatan (efter en fotbollsspelare) bestämde de sig för Alfons (efter ingen alls, för den tecknade figuren tänkte ingen på).

Snart skulle katterna hämtas och namnen skulle nog komma till oss. Men tänk om katterna inte skulle trivas? Och vad tyckte de egentligen om att åka bil?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar